Tekken | Dead or Alive | Street Fighter IV | Guilty Gear | Virtua Fighter | Mortal Kombat | Melty Blood | Customize-Arena
Select language: Honmaru TK3Online in English
 
Recenzja

Recenzja Soul Calibur

Wpis dodany dnia: 24.11.2006
przez: Ana
Soul Calibur Trudno jest znale藕膰 odpowiednie s艂owa, aby zacz膮膰 recenzj臋 gry, kt贸r膮 masa ludzi uwa偶a za idea艂 bijatyk. Do dzi艣 na wielu forach znajdzie si臋 masa post贸w m贸wi膮c膮 o idealnym balansie, systemie i tym podobnych. Jak jest rzeczywi艣cie ? Czy Namco, jak zwykle, odda艂o graczom produkt 艂adnie opakowany, ale posiadaj膮cy mas臋 efekt贸w ubocznych, czy jednak rzeczywi艣cie, tym razem si臋 postarali?

At the beginning, when the Legend started...
Pocz膮tki serii si臋gaj膮 roku 1996 kiedy to ukaza艂 si臋 Soul Blade (w Japonii - Soul Edge). Gra by艂a swego rodzaju ewolucj膮, jak na tamten czas oczywi艣cie. Nie przypomnia艂a ona ani Tekkena, ani Virtua Fightera, by艂a zupe艂nie inna... Pojawi艂y si臋 side stepy, co zmieni艂o ca艂kowicie spojrzenie na bijatyki 3D. Nie gra艂o si臋 tutaj na juggle, raczej na gwaranty i RO. Dodaj膮c do tego cudown膮 opraw臋 audio-video, klimatyczne areny i postacie dostajemy obraz czego艣, co mog艂o zachwyci膰 i porz膮dnie zagrozi膰 pozycji Tekkena 2.
Min臋艂y lata 艣wietlne i nasta艂 pami臋tny rok 1999...

Driven by desire to get IT...
Ostatnio rozmawia艂am du偶o z osobami, kt贸rzy w Soul Calibura graj膮 od przypadku do przypadku i nie zwracaj膮 uwagi na system, tylko na to czy "fajnie si臋 wali w przyciski". Okaza艂o si臋, 偶e dla nich wa偶na jest fabu艂a. Przyznam szczerze, 偶e jako艣 nigdy nie zg艂臋bia艂am t艂a "wydarze艅" tej pozycji, ale w bardzo og贸lnym zarysie chodzi o zdobycie/zniszczenie z艂ego mieczyka - Soul Blade'a, co jest pretekstem do wyruszenia w podr贸偶 grupki ludzi i - po drodze, wybicia konkurent贸w. Dok艂adniejsze profile postaci dost臋pne s膮 w grze b膮d藕 na Wikipedii, tak偶e wszystkich zainteresowanych odsy艂am w艂a艣nie tam.
Na pocz膮tku mamy do wyboru 10 艂ebk贸w, ale w miar臋 przechodzenia Story odblokujemy kolejnych 7 plus Final Boss. Niby 艂adny wyb贸r, ale trzeba zaznaczy膰, 偶e sporo postaci to klony nier贸偶ni膮ce si臋 zbyt du偶膮 ilo艣ci膮 zagra艅. Przyk艂adowo wymieni膰 mo偶na tutaj takie pary jak Siegfried-Nightmare, Seung Mina-Kilik czy Rock-Astaroth. Jednak偶e na oryginalno艣膰 niekt贸rych nie mo偶na narzeka膰, ot cho膰by Ivy, Voldo czy znany fanom Tekkena, Yoshimitsu. Skoro mowa o postaciach, oczywi艣cie dostajemy ich ca艂膮 palet臋: od pot臋偶nego rycerza bawi膮cego si臋 dwur臋cznym mieczem, przez samuraja biegaj膮cego z katan膮 po ma艂膮 Azjatk臋 z chi艅skim mieczem. Ka偶dy znajdzie co艣 dla siebie, zale偶nie od upodoba艅 i czasu jaki chce po艣wi臋ci膰 grze.
Sam design robi swoje. Dzi艣 spokojnie mog臋 napisa膰, 偶e Soul Calibur 1 jest zdecydowanie najlepiej dopracowan膮 pod tym wzgl臋dem cz臋艣ci膮 serii. Zdecydowanie jest co podziwia膰 i wspomina膰. Z ch臋ci膮 "porozmawia艂abym" z Namco na temat powrotu drugiego stroju Mitsurugiego, trzeciego stroju Maxiego czy s艂ynnej z艂otej zbroi Cervantesa. SC3 mimo du偶o lepszej grafiki jest daleko w tyle, nie m贸wi膮c ju偶 o kiczowatej dw贸jce. W "jedynce" wszystko ma swoje miejsce, ka偶dy element ubioru pasuje do postaci, kolory praktycznie we wszystkich przypadkach s膮 doskonale dobrane, wyj膮tek mo偶e stanowi膰 r贸偶owa kunoichi (kunoichi - "kobieta ninja"), ale da si臋 przymkn膮膰 oko.
Przejd藕my mo偶e do aren. Wszystkie s膮 otwarte, nie ma tu jeszcze 艣cian, kt贸re pojawi膮 si臋 w p贸藕niejszych cz臋艣ciach. Przede wszystkim r贸偶ni膮 si臋 wielko艣ci膮 i kszta艂tem. Oczywi艣cie trzeba odpowiednio dostosowa膰 styl gry do ka偶dej z nich. Wi臋kszo艣膰 jednak bardziej zainteresuj膮 miejsc贸wki ni偶 zaokr膮glenie rog贸w. Namco naprawd臋 si臋 popisa艂o i po raz kolejny z czystym sumieniem napisz臋, 偶e 偶adna bijatyka, w kt贸r膮 mia艂am przyjemno艣膰 gra膰 nie dorasta do pi臋t "mieczykom" na tej p艂aszczy藕nie. Wyobra藕cie sobie tylko, tratw臋 p艂yn膮c膮 po wodzie we wn臋trzu ciemnej jaskini, inn膮 tratw臋 p艂yn膮c膮 kana艂ami Wenecji, czy Valentine's Mansion, kt贸re po prostu trzeba zobaczy膰.
Wszystko to ju偶 wydaje si臋 klimatyczne? Chwila moment, bo tu jeszcze daleko do ko艅ca. W ka偶dej grze, nie licz膮c Tomb Raider贸w, zwracam uwag臋 na muzyk臋, wi臋c i tutaj nie mog艂o by膰 inaczej. Ta gra bez muzyki to jak nieprzyprawione danie. Unblessed soul, Bloom and Harvest, Leaving thw world behind... to tylko kilka "pierwszych lepszych" tytu艂贸w piosenek, kt贸re wyryj膮 si臋 w pami臋ci ka偶dego kto cho膰 raz przejdzie Story. Idealnie pasuj膮 do klimatu gry, ba! - idealnie go umacniaj膮. Jest to jeden z tych nielicznych OST'贸w bijatykowych, kt贸ry mo偶na s艂ucha膰 tak偶e bez kontaktu z gr膮, po prostu "dorwa膰" soundtrack i w艂膮czy膰... Zapewniam 偶e szybko si臋 nie znudzi.

Who will be the master?
Ok, koniec pierdu-pierdu o g艂upotkach, bo grafik臋 mo偶na obejrze膰 na screenach, a wyszukanie mp3 z muzyk膮 nie stanowi wi臋kszego problemu. Przejd藕my do sedna...
My艣l臋, 偶e takie tryby jak Story, Survival, Team battle czy Time Attack og贸lnie s膮 znane, lub mo偶na si臋 domy艣li膰 o co w nich chodzi, ale ju偶 takie Mission Battle mo偶e zaciekawi膰. Kojarzycie mo偶e Edge Master Mode z Soul Blade'a? Nie? Szkoda.
Ot贸偶, Mission Battle to tryb dla jednego gracza. Wybiera si臋 zawodnika kt贸rym masz wykona膰 misje. Po ka偶dej z nich mo偶esz spokojnie zmieni膰 posta膰, wi臋c pe艂en luz. A zadania s膮 naprawd臋 dobrane 艣wietnie. Zaczyna si臋 od banalnie prostych, przyk艂adowo przetrwa膰 rund臋, rzuci膰 przeciwnikiem czy zbi膰 jakie艣 ciosy, ale z ka偶dym kolejnym zadaniem poziom trudno艣ci wzrasta i na pewno rzucisz kilka ciep艂ych s艂贸w w kierunku tw贸rc贸w. Za ka偶d膮 misj臋 zdobywamy okre艣lon膮 ilo艣膰 punkt贸w, za kt贸re mo偶emy kupi膰 arty w Galerii. Rysunk贸w jest oko艂o 300, a niekt贸re kryj膮 fajne niespodzianki, takie jak dodatkowe stroje, czy kolejne misje. Zabawy ze wszystkim jest na 艂adnych kilka godzin, tak wi臋c samotni gracze maj膮 co odblokowywa膰, bawi膰 si臋 i... poznawa膰 system.
I to jest ostatnie zdanie jakie powinni przeczyta膰 niedzielni gracze. Gra jest 艣wietna, nic doda膰, nic uj膮膰. Zapewni wam mas臋 cudownej rozgrywki. W ko艅cu jeden z must-have'贸w na "makarona", a i za byle co nie dostawa艂 ocen 10/10.

Everyone VS. everyone...
System... zacznijmy od tego, 偶e wbrew wielu recenzjom, jakie mia艂am przyjemno艣膰 czyta膰 w Internecie w tej grze nie gra si臋 na tzw. juggle (czyt. wybitka i bicie lec膮cego przeciwnika w tym wypadku odpada). Najzwyczajniej w 艣wiecie s膮 one bezu偶yteczne ze wzgl臋du na Air Control, czyli system uciekania z owych juggle'i. W "Caliburze" gramy na tak zwane "gwaranty" lub, jak kto woli "combosy". S膮 to akcje "naziemne", w kt贸rych gdy pierwszy hit trafi kolejne na bank wejd膮 (we藕cie jednak pod uwag臋, 偶e Namco lubi "niegwarantowane gwaranty" ).
Tak samo jak w Soul Blade, tak i tu wyst臋puj膮 Ring-outy. Posta膰 wyrzucona poza ring automatycznie przegrywa. Moim zdaniem jest to troszk臋 niedopracowane, bo to jaki bounce (odbicie od ziemi) posta膰 艂apie przy kraw臋dzi wo艂a o pomst臋 do nieba. Wygl膮da to fakt faktem zabawnie, ale potrafi irytowa膰, zw艂aszcza ludzi kt贸rzy my艣l膮 o graniu na bardziej powa偶nie.
Koniecznie trzeba wtr膮ci膰, 偶e stara gwardia z SB zosta艂a porz膮dnie rozbudowana je艣li idzie o zestaw cios贸w, a i nowym nic nie brakuje. Wi臋kszo艣膰 ma dodatkowe postawy, jest czego si臋 uczy膰 i czym kombinowa膰.
Przejd臋 teraz do do艣膰 kontrowersyjnego tematu, jakim jest balans postaci. W Internecie znajdzie si臋 mas臋 "och贸w i ach贸w", kt贸re jednak偶e mo偶na teraz w艂o偶y膰 mi臋dzy bajki. S膮 dwie jawnie przegi臋te postacie. Hwang i Cervantes. Pirat ma swoje Infinite combo (nieko艅cz膮cy si臋 gwarant), a Korea艅czyk SCUBy i setupy na SCUBy (FAQ). Niekt贸rzy m贸wi膮 jeszcze o WS K Taki, 偶e niby daje stuna na normal hicie i trwa zaledwie 10 klatek animacji, ale ma to tyle wsp贸lnego z prawd膮 co pad od DC z wygod膮 grania w bijatyki, czyli jednym s艂owem nic. W sumie pokusz臋 si臋 o podsumowanie w stylu "jest dobrze".

The Legend will never die
Czas ko艅czy膰. W moim odczuciu, nawet 8 lat po premierze, gra powinna si臋 spodoba膰. Osobi艣cie ch臋tniej do niej siadam ni偶 do 2 czy 3 cz臋艣ci. Ma w sobie "co艣", czego brakuje dzisiejszym produkcjom, a przymkn膮膰 oko na takie mankamenty jak owy bounce przy brzegu areny, czy infinite combo Cervka mo偶na, tym bardziej 偶e nie takie kwiatki si臋 w grach widzia艂o... Gra wyj膮tkowa i zdecydowanie obowi膮zkowa nie tylko dla fan贸w bijatyk, ale dla ka偶dego posiadacza DC.
Ok. to Ja wracam na Practice.

PS. Pogrubiony tekst pochodzi z jednej z najlepszych produkcji o S.C, jakie kiedykolwiek powsta艂y "The truth about the legend", Black Knight Team. [Do obejrzenia tutaj - przyp. Dumian]

Soul Calibur
Developer: Namco
Grafika: 9/10
Miodno艣膰: 10/10
Grywalno艣膰: 10/10
Og贸艂em: 9,5
VMU (9 blok贸w), Arcade Stick, Vibration Pack




Udost阷nij: Udost阷nij na Facebook  Udost阷nij na Sledziku  Udost阷nij na Wykop  Udost阷nij na Gadu Gadu Live  Udost阷nij na Blip  Udost阷nij na Twitter  Udost阷nij na Flaker  Udost阷nij na Grono  Udost阷nij na MySpace  Udost阷nij na Delicious  Udost阷nij na Digg  Udost阷nij na Google  Udost阷nij na YahooMyWeb



PANEL U痀TKOWNIKA
user
 
POLECAMY W SERWISIE
NAJNOWSZE PLIKI
HONMARU.PL
ANKIETA
Kt髍a seri bijatyk cenisz najbardziej?

Tekken
Dead or Alive
Soul Calibur
Virtua Fighter
Street Fighter
KAILLERA CENTER
WIDEO TYGODNIA
Tekken 3 - Just Old Monsters
(download)

Wideo Tygodnia
BUTTONY
Nakarm g硂dne dziecko - wejd na stron www.Pajacyk.pl PSEmu.pl - PlayStation Emulation
Geek World  daj si po縭e pasji i rozrywce! Weird Stuff
Mortal Kombat PL XboxArcade.pl
Pixele gry pilkarskie
Backdash Mortal Kombat Dragon's Lair