Nagrywanie walk, podstawowe operacje na plikach .avi

Zanim o coś zapytasz przeczytaj dokładnie.

Moderator: ModTeam

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Dumian
Administrator
Posty: 2943
Rejestracja: 20-02-2006, 18:13
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ogrywam: Tekken 7 (DJ, Xiao), DOA5 i 6 (Jann Lee), VF (Jacky)
Kontakt:

Nagrywanie walk, podstawowe operacje na plikach .avi

Post autor: Dumian »

W celu nagrywania walk lub innych filmików podczas gry polecam wtyczkę do ePSXe o nazwie GPU Recorder. Plugin ten nie powoduje takiego obciążenia procesora jak programy typu Fraps czy HyperCam, a dodatkową zaletą jest idealna jakość zgranego filmiku.

Na początek ściągnij DarkMan GPU Recorder & Player. Zawartość archiwum wypakuj do folderu plugins w katalogu z ePSXe.

-- Aktualizacja --
Kaillera P2P - opcja Record Game oraz Playback

Obecnie najlepszą metodą zgrywania walk jest korzystanie z Kaillery P2P. Przed rozpoczęciem pojedynku wystarczy zaznaczyć opcję Record Game, zgrany film pojawi się w folderze "records" w katalogu z ePSXe (rozszerzenie .krec). Jeśli nie macie tego folderu, należy go utworzyć. Odtwarzanie odbywa się za pomocą wybranej po odpaleniu Kaillery P2P opcji Playback w Change Mode.

Uwaga! Jeśli chcecie zgrywać tą metodą w trybie dla pojedynczego gracza, należy wejść na serwer, zaznaczyć Record Game i wystartować grę samemu. Jeśli chcecie zgrywać w trybie offline przejdźcie od razu do punktu GPU Recorder lub Fraps.

Obrazek

Nie każdy wie, ale w Playerze Kaillery P2P jest możliwość zobaczenia nazw powtórek jakie nadaliśmy poszczególnym plikom (domyślnie każda pozycja na playliście wygląda identycznie). Wystarczy "złapać" i "przeciągnąć" myszką w prawo w miejscu oznaczonym na poniższym obrazku strzałką.

Obrazek

Efekt jest następujący:

Obrazek

Widzimy nazwę, którą ma dany plik .krec na dysku w folderze records. Znacznie ułatwia to nawigację oraz poruszanie się w obszernej bibliotece walk lub innych nagranych klipów.

By obejrzeć filmik, zaznaczamy wybraną pozycję na liście i klikamy Play. Podczas odtwarzania jest możliwość przewijania filmu do przodu (tylko w przypadku ePSXe). W tym celu należy kliknąć przycisk Delete na klawiaturze (co spowoduje otwarcie menu, gdy chcemy je schować klikamy ponownie Delete), a następnie dwa razy Home (lub raz End). Powrót do normalnej prędkości uzyskujemy po jednokrotnym wciśnięciu klawisza Home (lub End). Niestety, z tego co wiem, nie ma możliwości pauzowania, ani przewijania do tyłu.

Pliki można udostępnić do ściągnięcia innym przez upload na jeden z darmowych serwerów do wrzucania plików oraz podania linka w odpowiednim temacie na forum. Walki najlepiej podpisywać zgodnie z obecnością graczy na ekranie, tzn. gracz z lewej jako pierwszy, gracz z prawej jako drugi, np. Gracz1_vs_Gracz2_NazwaGry.krec. Można też zgrać taki film do pliku .avi (o czym później) i wrzucić go np. na Youtube.

W przypadku korzystania z Kaillery P2P jako sposobu na zgrywanie filmów z ePSXe, można ominąć dwa kolejne punkty GPU Recorder, gpuPlayer i przejść od razu do punktu Zgrywanie filmu do .avi.
-- Koniec aktualizacji --


GPU Recorder

Dzięki pluginowi o nazwie GPU Recorder można zarejestrować sygnał wideo pochodzący z wtyczek graficznych dla ePSXe

Wszystko co musicie zrobić, aby za jego pomocą zgrywać walki w internecie jest opisane poniżej.

1. Odpal ePSXe, wejdź w Config -> Video i wybierz wtyczkę DarkMan's GPU Recorder 2.0, kliknij Configure.
2. W nowo otwartym oknie:
- jako plugin video koniecznie wybierz Pete's DX6 D3D Driver 1.67
- w Recording Start wybierz klawisz odpowiedzialny za rozpoczęcie nagrywania i Recording Stop klawisz odpowiedzialny za zakończenie nagrywania (domyślnie Backspace). Pamiętaj o zaznaczeniu opcji "key press"
- w Output zaznacz Use custom directory i po kliknięciu w Browse wybierz miejsce gdzie ma być zapisany plik.
- w polu Options zaznacz Compress Data
- pozostałe opcje w Status Display i Options pozostawiamy odznaczone
3. Podczas gry rozpoczynamy i kończymy nagrywanie przy pomocy wcześniej ustalonych klawiszy.

Uwaga! Do zgrania ok. godziny walki potrzebne są co najmniej 2 GB wolnego miejsca na dysku. Pamiętaj również, że musisz mieć odpowiednio mocnego kompa, który pociągnie zgrywanie nie powodując przy tym problemów podczas rozgrywki online. Często ustawienie Color depth na 16 bit (Config -> Video) znacznie zmniejsza obciążenie procesora podczas zgrywania.

Zauważyłem ostatnio, że nie należy zgrywać jednorazowo walk dłuższych niż 50min. Lepiej jest zastopować zgrywanie w przerwie między walkami (menu wyboru postaci) i ponownie je wznowić. Dzięki temu filmik będzie podzielony na części i nie powinno być z nim problemów.


gpuPlayer

Zapisany plik wideo możemy odtworzyć programem gpuPlayer.

Odpalamy gpuPlayera wchodzimy w View -> Options
- jako Video Plugin domyślnie ustawiony jest ten, którego używaliśmy do zgrywania (Pete's DX6 D3D Driver 1.67) - może zostać
- Sound Plugin: No Sound
- Enable Sound Playback zostawiamy odznaczone

Aby odpowiednio obrobić, zmontować i co najważniejsze skompresować nasz materiał filmowy konieczne będzie zrzucenie obrazu z gpuPlayera do .avi

W tym celu możemy dowolnie użyć programu Fraps lub HyperCam.

Zgrywanie filmu do .avi

1. Fraps.

Konfiguracja tego programu jest bardzo prosta i nie powinna nikomu sprawić problemów. Zgrywanie odbywa się tylko w trybie pełnoekranowym (do którego przełączamy się za pomocą Alt+Enter podczas odtwarzania powtórki). Odpalamy Frapsa i przechodzimy do zakładki Movies. Przyciskiem Change wybieramy folder, do którego będzie zapisywany nasz filmik, natomiast w Video Capture Hotkey wybieramy klawisz odpowiedzialny za rozpoczęcie i zatrzymanie nagrywania. Resztę ustawiamy jak na screenie poniżej:

Obrazek

[gpuPlayer] Musimy jeszcze odpowiednio przygotować gpuPlayera. Wchodzimy w View -> Options -> Video Plugin -> Config i zmieniamy rozdzielczość w fullscreena na 640x480. Jeśli obraz podczas zgrywania będzie zacinał możemy ustawić Color depth na 16 bit lub jeszcze zmniejszyć rozdziałkę.

Minimalizujemy skonfigurowanego Frapsa i otwieramy nasz film w gpuPlayerze (File -> Open) lub przez Player w Kaillerze P2P. Przypisanym wcześniej przyciskiem rozpoczynamy zgrywanie i w dowolnym momencie je kończymy (domyślnie klawisz F9).

Za pomocą kombinacji klawiszy Alt+Enter możemy przenieść gpuPlayera do okna i dowolnie przewijać filmik wybierając najciekawsze fragmenty walki. Aby kontynuować zgrywanie wracamy do fullscreen (Alt+Enter).

2. HyperCam.

Shinhwa opisał tutaj pokrótce zgrywanie filmików programem HyperCam. Pamiętajcie jednak, aby nie zaznaczać opcji Record Sound (film i tak nie ma dźwięku), w przypadku słabszych kompów można w Video Compressor wybrać Full Frames (Uncompressed).

[gpuPlayer] Na słabszych kompach lub w celu zgrywania w oknie ustawiamy gpuPlayera w View -> Options -> Video Plugin -> Config na Window mode i jako Window size wpisujemy 320x200.

Filmik w takiej rozdzielczości i w oknie powinniście bez problemu zgrać za pomocą HyperCam. W zakładce Screen Area naciśnij Select Window i nakieruj kursorem na uruchomione okno z gpuPlayerem (lub Player w Kaillerze P2P), naciśnij lewy przycisk myszy. Możemy teraz rozpocząć zgrywanie przypisanym w zakładce Hot Keys przyciskiem.
Ostatnio zmieniony 28-02-2011, 00:28 przez Dumian, łącznie zmieniany 28 razy.
"Using no way as way, having no limitation as limitation"
IE nadaje się do neta jak klawa do Tekkena, nie zwlekaj - Firefox
Obrazek
Awatar użytkownika
Dumian
Administrator
Posty: 2943
Rejestracja: 20-02-2006, 18:13
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ogrywam: Tekken 7 (DJ, Xiao), DOA5 i 6 (Jann Lee), VF (Jacky)
Kontakt:

Poradnik VirtualDubMod 1.5.10

Post autor: Dumian »

Podstawowe operacje na plikach wideo - VirtualDubMod 1.5.10


Za pomocą programu VirtualDubMod 1.5.10 możemy wykonywać bardzo wiele przydatnych operacji na plikach wideo.
O tym programie i jego funkcjach można rozpisywać się bez końca, jednak nam chodzi głównie o skompresowanie zgranego z gpuPlayera (lub Kaillery P2P) filmiku.

Po każdej operacji warto zapisywać jako nowy plik, zachowując przy tym kopię bezpieczeństwa (stary plik) w razie gdyby coś poszło nie tak lub chcielibyśmy powtórzyć operację z innymi parametrami.

1. Kompresja.

Odpalamy VirtualDubModa i otwieramy nasz film (File -> Open video file).

Wchodzimy w Video -> Compression i wybieramy kodek którego VirtualDubMod użyje do kompresji pliku wideo (przykładowo Xvid). Klikamy Configure i wybieramy stopień kompresji. Polecam samemu metodą prób i błędów wybrać jakość, która będzie nam odpowiadała (na początek można spróbować ok. 500 kbps).

Ewentualnie jeśli film zgrywany był Frapsem lub jeśli opcja ta wcześniej nie była wykorzystana (np. w HyperCam jest możliwość zgrywania co drugiej klatki), a zależy nam na zmniejszeniu rozmiaru pliku bez zwiększania kompresji, wchodzimy w Video -> Frame Rate i w polu Frame rate conversion zaznaczamy Process every other frame (decimate by 2). Dzięki temu zmniejszymy trochę rozmiar naszego filmu zachowując przy tym wysoką jakość. Po zapisaniu należy sprawdzić jednak czy klip nie przyśpieszył za bardzo (czy nie "klatkuje") i czy efekt nam odpowiada.

Na koniec wchodzimy w File -> Save As i zapisujemy nasz film.

2. Łączenie plików .avi

Do łączenia fragmentów filmu służy File -> Append segment.

Aby możliwe było połączenie dwóch lub więcej części filmu muszą być one skompresowane tymi samymi kodekami i posiadać identyczne parametry (rozdzielczość, ilość klatek na sek itp.)

Po dodaniu kolejnych fragmentów filmu zapisujemy plik (File -> Save As). Jeśli łączymy skompresowane już fragmenty należy pamiętać o zaznaczeniu opcji Direct Stream Copy w menu Video lub bezpośrednio przed zapisaniem pliku.

3. Dzielenie pliku .avi

Suwakiem znajdującym się na dole wybieramy moment, w którym film powinien zostać podzielony. Podziału należy dokonywać tylko na klatce kluczowej, w tym celu kliknij na ikonie z kluczem Obrazek lub Obrazek.
Przechodzimy do zakładki Edit i klikamy Set selection start, następnie przesuwamy suwak na koniec filmu i w Edit klikamy Set selection end. Teraz wystarczy tylko w zakładce Edit kliknąć Delete i możemy już zapisać okrojony plik.

4. Łączenie dźwięku (mp3) z plikiem .avi

Aby dodać dźwięk do pliku .avi klikamy Streams -> Stream list -> Add i wczytujemy plik zawierający ścieżkę dźwiękową. Jeżeli otrzymasz komunikat o błędzie związanym ze zmiennym bitrate (VBR) - kliknij Nie.

Zatwierdzamy operacje przyciskiem OK, dzwiek został dodany i mozemy zapisać plik.

5. Zmiana rozdzielczości pliku .avi.

Do zmiany rozdzielczości wykorzystujemy filtr o nazwie resize. Po wejściu w Video -> Filters klikamy w przycisk Add odnajdujemy na liście filtr resize, następnie klikamy OK.
W nowo otwartym oknie w pole New width (szerokość) i New height (wysokość) wpisujemy żądane parametry rozdzielczości. W Filter mode wybieramy Bilinear jeżeli zmniejszamy rozdzielczość lub Bicubic gdy zwiększamy.
Zatwierdzamy zmiany przyciskiem OK i gotowe. Możemy już zapisać nasz plik.


Myślę, że wystarczająco wyczerpałem temat i nikt już nie będzie miał problemu ze zgrywaniem walk, kompresowaniem oraz podstawowymi operacjami na plikach .avi

VirtualDubMod jest świetnym programem do obróbki i ogólnie operacji na plikach wideo, dlatego warto jest przyjrzeć mu się bliżej. Ja podałem tu tylko absolutne podstawy do sklecenia swojego filmu.
Ostatnio zmieniony 13-04-2010, 12:51 przez Dumian, łącznie zmieniany 3 razy.
"Using no way as way, having no limitation as limitation"
IE nadaje się do neta jak klawa do Tekkena, nie zwlekaj - Firefox
Obrazek
Awatar użytkownika
Dumian
Administrator
Posty: 2943
Rejestracja: 20-02-2006, 18:13
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ogrywam: Tekken 7 (DJ, Xiao), DOA5 i 6 (Jann Lee), VF (Jacky)
Kontakt:

Re: Nagrywanie walk, podstawowe operacje na plikach .avi

Post autor: Dumian »

Zaktualizowałem temat o najnowszą metodę zgrywania walk z ePSXe - za pomocą Kaillery P2P. Zgrywanie powtórek do .avi oraz podstawowe operacje na plikach za pomocą VDModa przydadzą się także przy innych emulatorach, choćby na Supercade, gdzie też gramy turnieje.

Niech nikogo nie zrazi długość powyższego poradnika, wszystko jest opisane bardzo łopatologicznie oraz (mam nadzieję) przystępnie, dlatego tyle wyszło, całość jest bardzo prosta i każdy powinien sobie poradzić. W razie czego, pytać:).

------------------------
Jeśli masz jakiś problem z gpuRecorderem zajrzyj do tego tematu, jeśli chodzi o Kaillerę P2P odwiedź ten temat, natomiast wszelkie pytania związane z montażem i obróbką video kieruj tutaj.
"Using no way as way, having no limitation as limitation"
IE nadaje się do neta jak klawa do Tekkena, nie zwlekaj - Firefox
Obrazek
Awatar użytkownika
Dumian
Administrator
Posty: 2943
Rejestracja: 20-02-2006, 18:13
Lokalizacja: Bydgoszcz
Ogrywam: Tekken 7 (DJ, Xiao), DOA5 i 6 (Jann Lee), VF (Jacky)
Kontakt:

Re: Nagrywanie walk, podstawowe operacje na plikach .avi

Post autor: Dumian »

Zgrywanie walk przy pomocy programu VirtualDub

We wcześniejszych poradnikach poznaliście już podstawową obsługę programu VirtualDubMod - tym razem zajmiemy się jego pierwowzorem, którym jest oryginalny VirtualDub. Podobnie jak jego klon, jest to świetna aplikacja do obróbki materiałów wideo, a dodatkowo może posłużyć jako program do zgrywania walk. Jakie są jego podstawowe zalety względem opisywanych wcześniej programów? Głównie łatwość obsługi, wydajność ale przede wszystkim fakt, ze jest darmowy. Korzystając z VirtualDuba nie musicie przejmować się jakimiś dopiskami z reklam na pół ekranu itp.

Poniżej w punktach opiszę krok po kroku co należy zrobić, aby w najprostszy sposób przerobić nasze pliki krec lub dowolne inne źródła wideo odpalane w oknie do pliku avi.

1. Ściągamy program VirtualDub (download tutaj), następnie wypakowujemy go do wybranego folderu i uruchamiamy.

2. U góry programu widzimy poziome menu, z którego wybieramy File -> Capture AVI po czym naszym oczom ukaże się nowe okno służące do zgrywania obrazu do avi. Pierwsze co należy zrobić to ustawić plik do którego będziemy zapisywali przechwycony materiał wideo. W tym celu klikamy File -> Set capture file (skrót klawiaturowy F2) i wybieramy lokalizację pliku docelowego (polecam umieścić plik na dysku, na którym macie dużo wolnego miejsca, już przy niskich ustawieniach jakości, ok. 10 min filmu zajmuje 6 GB miejsca - plik nieskompresowany).

3. Czas na ustawienie źródła z którego zgrywać będziemy film. W naszym przypadku zgrywamy obraz z emulatora (lub innego programu/okna z grą), a zatem będzie to obraz na ekranie. Wchodzimy do menu Device i zaznaczamy 1 Screen capture. Po tej czynności naszym oczom ukarze się obszar który zgrywany będzie przez program.

4. Teraz nadszedł czas na ustawienie parametrów zgrywanego obrazu. Wchodzimy w Video -> Set custom format (Shift+F). Ustawiamy tutaj rozdzielczość w jakiej będziemy zgrywali film. Rozdzielczość jaką tutaj ustawimy stanowić będzie obszar monitora, z którego obraz będzie zgrywany licząc od lewego górnego rogu ekranu. Można to zmienić ustawiając zgrywanie np. z aktywnego okna lub zawartości okna wchodząc w menu Video -> Source -> Panning area, tutaj można zmienić Entire desktop na Action top-level window - całe aktywne okno lub Action top-level client area - zawartość aktywnego okna (przy zgrywaniu z aktywnego okna należy pamiętać, by nie klikać podczas zgrywania innych elementów bo wtedy zgrywanie automatycznie przejdzie właśnie na nie, dodatkowo po odpaleniu zgrywania - oraz przy jego zakończeniu - elementem startowym, jako aktywne okno, stanie się VirtualDub i obraz z niego zgrywany będzie do czasu kliknięcia w okno właściwe z którego chcemy zgrywać, z tego względu może później okazać się konieczne wycięcie tego fragmentu na początku i końcu filmu). W tym ekranie można dodatkowo wyłączyć zgrywanie wskaźnika myszy odznaczając opcję Capture mouse pointer screen.

5. Był obraz, czas na dźwięk. Jeśli chcemy zgrywać odgłosy z gry upewniamy się, że w menu Audio zaznaczona jest opcja Enable audio capture, następnie przechodzimy do Audio -> Audio input i zaznaczamy Stereo Mixer. Można w tym momencie ustawić też kompresję zgrywanego dźwięku wchodząc w menu Audio -> Compression.

6. I to już w zasadzie wszystkie podstawowe czynności jakie należy wykonać aby z powodzeniem zgrywać obraz programem VirtualDub, dlatego punkt ten jest opcjonalny - dotyczy oszczędności czasu i kompresji w locie zgrywanego filmu.

Jeśli macie w miarę mocny komputer możecie zaoszczędzić sporo czasu na kompresji (informacje o tym jak kompresować już zgrany film znajdziecie tutaj tutaj) i ustawić kompresję w locie, tzn. jednocześnie ze zgrywaniem dokonywana będzie kompresja. Wchodzimy do menu Video -> Compression i wybieramy interesujący nas kodek. Ponownie po więcej informacji na ten temat odsyłam tutaj.

8. Przyszedł czas na włączenie emulatora, odpalenie powtórki i ustawienie okna w lewym górnym rogu ekranu, tak aby okno ustawione było zgodnie z podglądem jaki widzicie w VirtualDubie (należy objąć zgrywaniem cały obszar).

Jeśli wszystko jest ok wybieramy z menu Capture -> Capture video. Zgrywamy do momentu uwiecznienia wszystkich interesujących nas walk. Po zakończonym procesie ponownie wybieramy Capture klikając tym razem Stop capture. Dla zwiększenia wydajności można też, przed rozpoczęciem zgrywania, zaznaczyć Capture -> Hide display on capture, co spowoduje ukrycie podglądu podczas nagrywania.


Więcej informacji na temat zgrywania (FAQ po angielsku) znajdziecie na oficjalnej stronie.

Uwaga! Jest to pierwsza wersja poradnika i mogły wkraść się drobne błędy lub niedopatrzenia, jeśli macie jakieś uwagi - piszcie. Przykład filmu zgranego tą metodą: https://www.youtube.com/watch?v=gZPnT2-nbTY (niespodzianka!;).
"Using no way as way, having no limitation as limitation"
IE nadaje się do neta jak klawa do Tekkena, nie zwlekaj - Firefox
Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „FAQ & Tutorials”