Ostatnio pojawił się pomysł stworzenia wątku z wprowadzeniem do systemu Tekkena wraz z możliwością zadawania różnych pytań, aby każdy niezależnie od stopnia zaawansowania mógł znaleźć tutaj pomocną dłoń. Zanim jednak zdecydujesz się napisać w tym temacie zapoznaj się z dalszą częścią tego posta. O wszystko z wykluczeniem tego co tutaj się znajdzie możesz pytać śmiało bez obaw
Jak grać w Tekkena?
Na początek postaram się zarzucić bardzo podstawowe rzeczy, które trzeba wiedzieć aby czynić postępy w grze. Aby nie przytłoczyć początkujących graczy natłokiem dziwnych znaczków i symboli przedstawię teraz absolutne minimum jeśli chodzi o oznaczenia ciosów w Tekkenie.
1. Legenda - poziom ultra podstawowy.
a) Podstawowe przyciski w Tekkenie:
1 - lewa ręka - LP - kwadrat
2 - prawa ręka - RP - trójkąt
3 - lewa noga - LK - krzyżyk
4 - prawa noga - RK - kółko
b) Kierunki - oznaczenia uniwersalne z języka angielskiego.
Kod: Zaznacz cały
u/b u u/f
\ | /
b---n---f
/ | \
d/b d d/f
d - dół (down)
b - tył (back)
u - góra (up)
Zapisanie wielką literą: F, D, B, U oznacza przytrzymanie danego kierunku,
np.
F - przytrzymać przód.
Jednoczesne wciśnięcie dwóch kierunków (czyli skosy) zapisujemy przy pomocy ukośnika / np. u/f - oznacza jednoczesne naciśnięcie kierunków góra i przód. Analogicznie jak w kierunkach podstawowych wielkie litery oznaczają przytrzymanie danych kierunków.
Odnośnie kierunków warto jeszcze znać:
qcf - ćwierć kółka w przód (quarter circle forward) - d,d/f,f
qcb - ćwierć kółka w tył (quarter circle backward) - d,d/b,b
hcf - pół kółka w przód (half circle forward) - b,d/b,d,d/f,f
hcb - pół kółka w tył (half circle backward) - f,d/f,d,d/b,b
2. Dodatkowe oznaczenia.
Garść dodatkowych często spotykanych oznaczeń, które warto znać:
FC - pełne kucnięcie
WS - podczas wstawania z kucnięcia
SS (side step) - krok w bok
CH (counter hit) - Twój cios przerywa cios przeciwnika i wchodzi ze zwiększonymi obrażeniami
N - pad w pozycji neutralnej (przez chwilę nie wciskasz żadnych przycisków)
, - jedno po drugim, np. 1,2,1,2
+ wciśnij jednocześnie (np. 1+2)
B! - cios powoduje bound (dotyczy tylko Tekkena 6)
F! - cios powoduje pęknięcie podłoża (dotyczy tylko Tekkena 6)
To by było na tyle podstawowych oznaczeń, po pełną legendę odsyłam tutaj.
3. Kilka ważnych kwestii...
Podstawą systemu Tekkena są tzw. juggle, czyli nic innego jak zadawanie przeciwnikowi obrażeń, gdy ten jest w powietrzu. Podobnym pojęciem jest okizame z tym że tutaj obrażenia zadajemy leżącemu/wstającemu przeciwnikowi (w żadnym wypadku nie jest to gra nie fair play tylko nieodłączna część systemu Tekkena). Cios wybijający przeciwnika w powietrze to juggle starter, po nim jak łatwo się domyśleć możemy odpalać juggle.
Ok, myślę, że tyle na początek wystarczy. Celowo nie opisuję teraz innych ważnych aspektów gry aby nie było tego za dużo na raz (Tekken jest na tyle rozbudowany, że o systemie można by się rozpisywać i rozpisywać). W miarę pojawiających się tu pytań i odpowiedzi postaram się aktualizować posta uzupełniając go o istotne rzeczy.
Mając już opanowane podstawy systemu i przede wszystkim legendę warto odwiedzić forum Tekkena i odpowiednie działy postaci (w pierwszym poście każdego tematu postaci znajdziecie spis ciosów), w którym to można wymieniać doświadczenia na temat poszczególnych postaci i nauczyć się czegoś od innych graczy oraz samemu przedstawić swoje pomysły. Prócz strategii gry itp. znajdziecie tam też przy okazji sporo użytecznych juggli, zarówno tych bardziej zaawansowanych jak i podstawowych, idealnych na początek do gry online. Jeśli nie znajdziecie tematu swojej postaci dotyczącego danej części, zwyczajnie załóżcie nowy temat.
Dla tych, którzy chcą czegoś więcej, polecam:
- rozbudowany artykuł na temat systemu gry Tekken (poradnik) na stronie Tekken Poland
- Poradniki Tekken 8
W razie pytań, wpadajcie na Discorda!