Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Tekkenem, chcesz na początek coś przystępnego w skróconej wersji i podstawowymi informacjami to sprawdź koniecznie poradnik: szkółka Tekkena dla początkujących
[ Pozostałe oznaczenia: Bijatyki 2D | Soul Calibur | Virtua Fighter | Dead or Alive | Mortal Kombat ]
Tekken
KOMENDY
1 lewa ręka - LP - kwadrat
2 prawa ręka - RP - trójkąt
3 lewa noga - LK - krzyżyk
4 prawa noga - RK - kółko
5 tag - zmiana postaci (tyczy się to Tekken Tag Tournament)
W przypadku Xboxa będą to odpowiednio:
1 - X
2 - Y
3 - A
4 - B
Kierunki
Kod: Zaznacz cały
u/b u u/f
\ | /
b---n---f
/ | \
d/b d d/f
F trzymać przód
d naciśnij dół
D trzymać dół
b naciśnij tył
B trzymać tył
u naciśnij góra
U trzymać górę
d/f naciśnij prawy-dolny ukos
D/F trzymaj prawy-dolny ukos
d/b naciśnij lewy-dolny ukos
D/B trzymaj lewy-dolny ukos
u/f naciśnij prawy-górny ukos
U/F trzymaj prawy-górny ukos
u/b naciśnij lewy-górny ukos
U/B trzymaj lewy-górny ukos
qcf quarter circle forward ćwierć kółka w przód; d,d/f,f
qcb quarter circle backward ćwierć kółka w tył; d,d/b,b
hcf half circle forward; pół kółka w przód; b,d/b,d,d/f,f
hcb half circle backward; pół kółka w tył; f,d/f,d,d/b,b
NOTACJA
FC full crouch; pełne kucnięcie
WS while standing; podczas wstawania z kucnięcia
N pad w pozycji neutralnej (nie wciskasz żadnych kierunków)
B! - cios powoduje bound (dotyczy tylko Tekkena 6)
F! - cios powoduje pęknięcie podłoża (dotyczy tylko Tekkena 6)
WR whie running; podczas biegu
SS side step; krok w bok
SSL side step w lewo
SSR side step w prawo
[ ] dodatkowa komenda, np. d/f+3,2,[D_U] Niny
(można przerwać po d/f+3,2, ale równie dobrze można dołożyć U_D; sidestep)
, jedno po drugim, np. 1,2,1,2
~ zaraz po, np. 4~3 Jina / Heihachiego
+ wciśnij jednocześnie (np. 1+2)
_ lub, np. 1+4,2,4_d+4 Jina
< możliwe opóźnianie (delay) ciosu, np. b,f+2<1<2 Jina
= następny segment (np. multiparta- rzutu wielosegmentowego)
° naciśnij i trzymaj przycisk
: tzw. just frame; aby otrzymać żądany cios musisz wcisnąć kombincję w odpowiedniej klatce animacji (np. f,f+2:1 Paula w Tekken 4/ Tekken 5)
POZYCJE LEŻĄCE
PLD twarz do góry i nogi od przeciwnika
KND twarz do góry i nogi do przeciwnika
SLD twarz do dołu i nogi od przeciwnika
FCD twarz do dołu i nogi do przeciwnika
W RUCHU
BT tyłem do przeciwnika
OB cios obraca przeciwnika plecami do siebie
OS cios obraca przeciwnika bokiem do siebie
OSB cios obraca przeciwnika bokiem do ciebie (gdy zablokuje twój cios)
JS juggle starter; wybisie przeciwnika do juggla
JG juggle; maltretowanie przeciwnika w powietrzu
BN bounce- po oberwaniu ciosem przeciwnik odbija się od ziemi i jest wystawiony na juggle
RC recover crouching; powrót do kucnięcia po ciosie
RCj żeby wyszło RC, trzeba trzymać D w trakcie animacji ciosu
CH counter hit- Twój cios przerywa cios przeciwnika i wchodzi ze zwiększonymi obrażeniami
DS/DOS double over stun (ogłuszenie, z którego można się wyrwać naciskając f, np. po CH b,f+2 Jina. Jeśli się nie wyrwiesz- można jugglować)
FS fall stun; upadek do pozycji KND po ogłuszeniu
(podobne do DS, np. Ogre: WS+2, w tym przypadku wystawia na gwarantowaną kontynuację)
LS limbo stun; ogłuszenie po rzucie
KS kneel stun; wróg klęka po ogłuszeniu, nie ma gwarantów po tym
SH stagger hit; wróg chwyta się za brzuch po ogłuszeniu, nie ma żadnych gwarantów
TS/AT throw shift/attack throw; cios przechodzi na trafieniu w specjalny rzut
CS crumple stun; ogłuszenie prowadzące do gwarantowanej kontynuacji, np. b+2,1 Bryana
CFS crumple fall stun; również jest po tym gwarantowana kontynuacja,
występuje inna animacja niż w przypadku CS- wróg pada na kolana
CF crumple fall; przeciwnik powoli pada do pozycji KND, np. po b+1+4 Yoshimitsu
BS gdy twój cios wejdzie na blok przeciwnika (np. d/b+4 Lawa, albo d,d/f+4 Niny),
zostajesz ogłuszony, twój wróg posadzi ci wtedy co tylko zechce
GB guard break; przełamanie bloku (a co za tym idzie przewaga w klatkach)
GC cios, który po trafieniu kucającego blokującego przeciwnika podnosi go
do pozycji stojącej nie zdając damage'u
# zobacz wyjaśnienia
c modyfikacja CH (eg. JGc to wybicie do juggla po trafieniu na counter hit)
co modyfikacja kucającego przeciwnika (np. JGco to wybicie w powietrze kucającego przeciwnika)
cco modyfikacja przeciwnika CH kucając
(np. JGcco to wybicie w powietrze kucającego przeciwnika na CH)
WYSOKOŚĆ UDERZENIA
l uderzenia niskie (blok d/b)
m uderzenia srednie(blok b)
h uderzenia wysokie (blok b lub kucnij)
L uderzenie niskiei przewróci przeciwnika (blok d/b)
M uderzenie średnie i przewróci przeciwnika (blok b)
H uderzenie wysokie i przewróci przeciwnika (blok b lub kucnij)
Sm specjalne uderzenie średnie (blok d/b lub b)
! nieblokowalny cios
<!> nieblokowalny cios, ale można kucnąć
[!] nieblokowalny cios przewracający przeciwnika
" pokazuje moment combosa, w którym można go przerwać/zablokować
TŁUMACZENIA EXTRA COMBO
cc crouch cancel; odwołanie kucnięcia naciśnij u_u,u lub f,f podczas kucania
(pozwala wykonać ciosy z pozycji stojącej po ciosach, które zostawiają w FC)
cd tzw. crouch dash f,N,d,d/f (lub dla Paula i ew. Heihachiego d,d/f,f)-
nie wszystkie postacie to mają- jest to specjalny "podjazd" w stronę przeciwnika.
Niektórzy (Heihachi i Jin) mogą to powtarzać jedno po drugim, nazywa się to wave dash,
zapis wygląda tak: f,N,d,d/f~f,N,d,d/f~f,N,d,d/f...
(Paul też może wave dash'ować przez: d,d/f,f~SSL, d,d/f,f~SSL...
iWS instant While Standing błyskawiczne wykonanie "wstawania z kucnięcia",
np. dla Bryana: d,d/b,N, dla Jina i Heihachiego f,d,d/f~b;
można po tym robić wszystkie ciosy z WS
wgf Wind God Fist f,N,d,d/f+2
ewgf Electric Wind God Fist f,N,d~d/f+2
dewgf Dash Electric Wind God Fist - f,f,N,d,df+2
tgf Thunder God Fist f,N,d,d/f+1
big duże postaci (True Ogre, GunJack, Kuma/Panda), w które wchodzą juggle nie siedzące
w postaci "normalnych rozmiarów"
( ) tzw. missing hit; cios w nawiasie musi nie trafić, żeby weszły następne
POZYCJE POSTACI
BDS bad stomach Dr. Bosconovitch
FB fall back Dr. Bosconovitch
EFB electric fall back Dr. Bosconovitch
EFF electric fall fake Dr. Bosconovitch
HSP handstand position Eddy Gordo
RLX relaxed position Eddy Gordo
AOP art of phoenix Ling Xiaoyu - (to nie jest ta sam pozycja!!!) Lei Wulong
RDS rain dance stance Ling Xiaoyu
LFF left foot forward Hwoarang
RFF right foot forward Hwoarang
LFS left flamingo stance Hwoarang
RFS right flamingo stance Hwoarang
VTS vale tudo stance Craig Marduk
DSS dragon sign stance Marshall Law
DFS dragon fake step Marshall Law
HMS hit man stance Lee Chaolan - Violet
HBS hunting bear stance Kuma - Panda
CRA art of crane Lei Wulong
SNA art of snake Lei Wulong
TGR art of tiger Lei Wulong
DGN art of dragon Lei Wulong
PAN art of panther Lei Wulong
DRU drunken master Lei Wulong
INS indian sit Yoshimitsu
FLE flea stance Yoshimitsu
MED meditation Yoshimitsu
DCK ducking Steve Fox
SWY sway Steve Fox
LWV left weave Steve Fox
RWV right weave Steve Fox
FLK flicker Steve Fox
Legenda by vho, uzupełnienie i poprawki by Dumian
Od siebie dodam, że ludzie czasami nie używają poprawnej (czyli tej powyższej) notacji i zapisują ciosy polskimi oznaczeniami czyli p (przód), d (dół), t (tył), g (góra). Pisze to bo z doświadczenia wiem, że początkujący gracze często szukają tego w legendach i później są problemy