Są tytuły, które lepiej się analizuje, odkrywa kolejne znaczenia i interpretuje, niż rzeczywiście w nie gra. Dla mnie takim dziełem jest SOMA, produkcja od Frictional Games, twórców serii Amnesia. O ile rozgrywka w SOMA mnie rozczarowała (czasem monotonna, a nawet trochę frustrująca – choć to zależy, kto co lubi), tak atmosfera, świat i historia to absolutna czołówka. Polecam rozważyć tryb Safe Mode, który podobno rekompensuje część niedogodności (nie wiem, bo grałem w standardowym poziomie trudności).
Poruszana tutaj tematyka powinna przypaść do gustu, a może nawet poszerzyć horyzonty tym, którzy lubią dywagacje na pograniczu filozofii, moralności, nauki i sci-fi. Jeśli pytania o istotę człowieczeństwa i świadomości, nieśmiertelność, granicę między człowiekiem, a maszyną (SI), to klimaty, które Was interesują, bardzo polecam zapoznanie się z grą.
Nie jest to oczywiście jedyne dzieło, które porusza tego typu zagadnienia, jednak doświadczenie ich w postaci gry, będąc uczestnikiem wydarzeń, przekłada się na inną, ciekawą perspektywę w stosunku np. do książek czy filmów. Warto dać szansę :)
Po ukończeniu całości polecam interpretacje i analizy na YouTube, bo jest szansa, że część motywów pominiecie przy pierwszym przejściu.
Duże spoilery i analiza gry SOMA
[SPOILER ALERT – START]
Kilka przykładów:- SOMA – Story Explanation and Analysis by Max Derrat
- Soma: A Life Worth Living? by Leadhead
- The Game That Broke Me – A SOMA Video Essay by Zygart
- A Critique of SOMA by Joseph Anderson
- Teleporty są absurdalne by SciFun
[SPOILER ALERT – STOP]