Tekken | Dead or Alive | Street Fighter IV | Guilty Gear | Virtua Fighter | Mortal Kombat | Melty Blood | Customize-Arena
Select language: Honmaru TK3Online in English
 
Recenzja

Recenzja Tekken 6 (Tekken 6: Bloodline Rebellion)

Wpis dodany dnia: 07.07.2009
przez: Krelian
Ok艂adka Tekkena 6 na Playstation 3 Ka偶dy kolejny Tekken przyzwyczai艂 ju偶 graczy na ca艂ym 艣wiecie do wstrzymania oddechu, podkasania r臋kaw贸w i ostrej rywalizacji w gronie znajomych. Czy to bezstresowa zabawa przy piwku, czy te偶 ostra rywalizacja w celu dog艂臋bnego poznania systemu i swojej postaci, czy nawet doj艣cie do perfekcji, by nast臋pnie dawa膰 temu upust na turniejach organizowanych na ca艂ym globie. Tekken wprawdzie nigdy nie by艂 pozbawiony wad i tak te偶 jest z najnowsz膮 ods艂on膮, jednak ka偶dy na sw贸j spos贸b wprowadza艂 szereg innowacji, od oprawy wizualnej, poprzez system walki, ka偶膮cy w mig zapomnie膰 o poprzedniku nawet, je艣li wcze艣niej by艂 on dla nas bijatyk膮 idealn膮. Po rozegraniu setek walk w Tekken 6 mog臋 spokojnie napisa膰, 偶e jest to najmniej innowacyjna systemowo cz臋艣膰 w historii serii, jednocze艣nie wprowadzaj膮c najwi臋cej zmian, kt贸re spodobaj膮 si臋 szczeg贸lnie osobom, dla kt贸rych Tekken jest po prostu jedn膮 z wielu gier do lu藕nego pogrania, a nie obiektem kultu, wymuszaj膮cym lata praktyki i 偶y艂owaniu potencja艂u swoich postaci.


Misie, koty, kangury, a nawet owce - walcz膮ce futrzaki od zawsze stanowi艂y znak rozpoznawczy serii

Tekken 6 w dalszym ci膮gu posiada hektolitry grywalno艣ci i z pewno艣ci膮 nie zniknie z czytnik贸w konsol do premiery kolejnej cz臋艣ci, jednak wprawiony gracz szybko zauwa偶y, 偶e nauka od podstaw nowego systemu zaserwowanego przez Namco odesz艂a w zapomnienie. Pierwsz膮 nowink膮 jest Bound - cios posiadaj膮cy w艂a艣ciwo艣ci wbijania przeciwnika w gleb臋, co umo偶liwia kontynuowanie juggli (serii cios贸w wyprowadzanych na przeciwniku znajduj膮cym si臋 w powietrzu). Ka偶da z postaci ma przynajmniej po kilka Bound贸w, co oczywi艣cie zmienia teraz struktur臋 combos贸w. O ile po stoczeniu pierwszych potyczek element ten wydaje si臋 mocno rajcuj膮cy, tak z czasem ma si臋 wra偶enie wprowadzenia go na si艂臋 i r贸wnie dobrze mog艂oby go nie by膰. Raz, 偶e dzi臋ki temu b艂yskawicznie mo偶emy doprowadzi膰 przeciwnika do 艣ciany, a dwa - juggle trwaj膮 przez to znacznie d艂u偶ej, co znacznie spowalnia rozgrywk臋 w stosunku do Tekken 5/DR.

Drug膮 nowink膮 jest Rage, znany ju偶 w pewnym sensie w Tekken Tag Tournament. Tutaj posta膰, kt贸rej pasek energii doszed艂 prawie do zera dostaje w艂a艣ciwo艣ci Rage. Pojawia si臋 wok贸艂 niej czerwona aura, a ponadto ciosy przez ni膮 zadawane zabieraj膮 teraz obra偶enia wi臋ksze o 50 %. No i w艂a艣nie - czy element ten przyjmie si臋 w艣r贸d fan贸w? Na t膮 chwil臋 zdania s膮 podzielone. O ile lu藕na rozgrywka z koleg膮 mo偶e jeszcze bawi膰 (mam ma艂o energii, ale uda mi si臋 wybi膰, wykona膰 d艂u偶szego juggla, dodam do tego 艣cian臋 i pe艂ny pasek energii przeciwnika znika w u艂amek sekundy ...), tak ju偶 przy powa偶niejszej rywalizacji, b膮d藕 turniejowych zmaganiach wcale nie musi. Wprowadzenie Rage'a nada艂o grze wi臋kszej przypadkowo艣ci, gdy偶 w poprzednich cz臋艣ciach powr贸t przy minimalnej ilo艣ci energii by艂 ma艂o realny, a jednocze艣nie zafundowa艂o pstryczka w nos tekkenowym maniakom. Bior膮c jednak pod uwag臋 mniejszo艣膰, jak膮 jest wymieniona grupa, Namco w pewnym sensie posz艂o w dobrym kierunku, czyni膮c gr臋 bardziej przyst臋pn膮 dla niedzielnych graczy.


Jedna z naj艂adniejszych aren w grze, cho膰 do 艣niegu z Uncharted 2 troch臋 brakuje

Odczuwalne zmiany na niekorzy艣膰 dotkn臋艂y tak偶e movementu (poruszania), sidestep贸w (zej艣cia na boki) oraz backdashy (b艂yskawiczne uniki do ty艂u). Postaci wydaj膮 si臋 teraz bardziej toporne przy prowadzeniu, co jest kolejnym uk艂onem w stron臋 Tekken Taga. Sidestepy r贸wnie偶 nie s膮 ju偶 tak precyzyjne jak cho膰by w TK5/DR, przez co znacznie trudniej posadzi膰 przeciwnikowi rzut z boku, czy wymin膮膰 jego ciosy. Os艂abienie backdashy za艣 b臋dzie szczeg贸lnie dotkliwe dla operator贸w Mishim (Devil Jin, Heihachi oraz Kazuya), bowiem zagranie to stanowi艂o kluczow膮 strategi臋 rozgrywania pojedynk贸w. Teraz trzeba si臋 nastawi膰 na cz臋stsze parcie do przodu i b艂yskawiczny atak, co jest kolejnym argumentem przemawiaj膮cym za p贸j艣ciem w stron臋 arcade'owego modelu rozgrywki.

Poza tymi nowinkami Tekken 6 nie wprowadza praktycznie niczego nowego. Wi臋kszo艣膰 cios贸w zosta艂a 偶ywcem przeniesiona z TK5/DR, system 艣cian pozosta艂 praktycznie nietkni臋ty, nowych - a przede wszystkim u偶ytecznych - cios贸w jest jak na lekarstwo. Dosz艂y za to kilkupoziomowe areny, pozwalaj膮ce na rozwalenie pod艂o偶a w trakcie juggli, a nast臋pnie ich kontynuacja na ni偶szym poziomie. Poza efektem wizualnym i zmian膮 otoczenia nie przynosi to 偶adnej korzy艣ci, a jedynie mo偶liwo艣膰 kontynuowania zacz臋tej na wy偶szej kondygnacji akcji.

Oprawa wizualna ka偶dej kolejnej cz臋艣ci wyznacza艂a standardy utrzymuj膮ce si臋 w panteonie na d艂ugo po premierze. Rewelacyjne modele postaci, animacja cios贸w, szalej膮ca przed oczami paleta barw, a wszystko to na tle zapieraj膮cych dech w piersi aren powoduj膮cych 艣linotok, do czasu otrz膮艣ni臋cia si臋 z os艂upienia po przegranej walce. Tym razem jednak panowie z Namco poszli po linii najmniejszego oporu. Zapomnijcie o wodotryskach graficznych i zbieraniu szcz臋ki z pod艂ogi. Doczekali艣my si臋 wprawdzie solidnej oprawy, jednak patrz膮c na obecn膮 sytuacj臋 rynku nie mamy prawa zosta膰 znokautowani przez grafik臋. Najbardziej dopieszczono modele postaci, od kt贸rych bije spor膮 ilo艣ci膮 szczeg贸艂贸w, mimik膮 twarzy, a tak偶e dopieszczon膮 animacj膮. Ponadto kamera jest teraz umiejscowiona bli偶ej pola walki, przez co fajterzy s膮 znacznie wi臋ksi w stosunku do TK5/DR. Szkoda tylko, 偶e pozosta艂e sk艂adowe oprawy powoduj膮 niesmak. 艢rednie tekstury otoczenia w tle na kt贸rym toczy si臋 walka, kanciasto艣膰 postaci, czy zbytnie nasycenie kolor贸w (obserwowane zw艂aszcza przy aktywacji Rage'a), dla wytrawnego oka a偶 za bardzo rzucaj膮 si臋 w oczy. Mamy tu wprawdzie kilka pere艂ek, jak cho膰by Manji Valley (sugestywnie oddzia艂uj膮ca na zmys艂y arena tocz膮ca si臋 na tle g贸rskich szlak贸w pokrytych 艣niegiem), czy te偶 Urban War Zone (maj膮cy miejsce na polu walki otoczonej przeje偶d偶aj膮cym czo艂giem i pop臋kan膮 od dzia艂a艅 wojennych ulic膮), jednak przy 艂膮cznej ilo艣ci 18 aren szybko rozpraszaj膮 si臋 w t艂umie. Owszem, wraz ze zg艂臋bianiem si臋 w potyczki element ten przechodzi na dalszy plan, by z czasem zosta膰 kompletnie zapomniany, jednak fakt pozostaje faktem - Namco posz艂o po najmniejszej lini oporu zapewne s膮dz膮c, 偶e je艣li nie innowacj膮 graficzn膮, to nowymi trybami rozgrywki zostan膮 uznani na podium.

Tutaj w艂a艣nie najmocniej da si臋 odczu膰 do jakiej grupy docelowej Tekken 6 uderza w pierwszej kolejno艣ci. Po odpaleniu gry na pierwszy plan wysuwa si臋 Scenerio Campaign, b臋d膮cy kolejn膮 ju偶 chodzon膮 bijatyk膮 zapocz膮tkowan膮 jeszcze w Tekken 3 za spraw膮 trybu Tekken Force. Poza zaliczaniem kolejnych misji, b臋d膮cych odpowiednikiem aren dost臋pnych w trybie 1 vs 1, to tutaj odkrywa膰 b臋dziemy poszczeg贸lne lokacje, grywalne postaci do trybu Scenerio Campaign oraz - co najwa偶niejsze - zdobywa膰 trofea, dodatki do Customise (tryb s艂u偶膮cy do przebierania postaci w rozmaite ciuszki) oraz pieni膮dze, za kt贸re kupimy nowe bajery do swojej postaci. W SC u偶ywa膰 mo偶emy dodatkowych broni (dost臋pnych p贸藕niej tak偶e w Versus i stanowi膮cych bardziej ciekawostk臋 ni偶 istotn膮 zmian臋). Ponadto tw贸rcy pokusili si臋 o nadanie na艂o偶onemu ekwipunkowi specjalnych w艂a艣ciwo艣ci, jak np. wi臋ksza szansa na wypadni臋cie z zabitego przeciwnika unikatowego przedmiotu, zwi臋kszenie si艂y zadawanych cios贸w czy energii, b膮d藕 te偶 dodanie - rodem z rpg - elementali (do ka偶dego uderzenia szansa na zamro偶enie, b膮d藕 pora偶enie pr膮dem przeciwnika). Wszystko by艂oby fajnie, gdyby nie to, 偶e grywalno艣膰 kampanii jest mocno w膮tpliwa. Poruszamy si臋 w pe艂nym 3d, jednak kiedy dochodzi do konfrontacji system zmienia si臋 niczym w trybie 1 vs 1, co w po艂膮czeniu z wiruj膮c膮 na wszystkie strony kamer膮 staje si臋 艣rednio grywalne. Na domiar z艂ego wi臋kszo艣膰 bonus贸w odkryjemy tylko poprzez zaliczenie SC, co zajmuje kilka godzin, a i nale偶y wzi膮膰 pod uwag臋, 偶e nie wszystkich interesuje "fabu艂a" w bijatyce. Je艣li dodamy do tego ograniczone areny, prowadz膮ce nas za r膮czk臋 do samego bossa, grafik臋 z poprzedniej generacji konsol i monotoni臋 zabawy, to szybko dojdzie do nas, 偶e nawet grupa docelowa w postaci niedzielnych graczy nie b臋dzie zachwycona. Tym bardziej, je艣li pozbawiono nas mo偶liwo艣ci przechodzenia kampanii z koleg膮 (ma to zosta膰 poprawione w nadchodz膮cym patchu, jednak tylko poprzez rozgrywk臋 online, co jeszcze bardziej przyprawia o niesmak).


Urban War Zone sugestywnie oddaje batali臋 pomi臋dzy zawodnikami na tle zniszczonego przez wojn臋 miasta

Je艣li chodzi o pozosta艂e tryby gry to jest tu absolutny standard znany z wcze艣niejszych ods艂on: Arcade, Ghost Battle, Survival, Time Attack, Team Battle oraz oczywi艣cie Versus i Practice. Walki z konsolowym przeciwnikiem wprawdzie nie stanowi膮 specjalnego wyzwania dla 艣rednio zaawansowanego przeciwnika, lecz z drugiej strony reakcje daj膮 wra偶enie bardziej ludzkich. Wracaj膮c jeszcze do Practice - tryb ten dosta艂 bardzo ciekaw膮 funkcj臋, kt贸ra znakomicie sprawowa艂a si臋 w serii Soul Calibur - teraz mo偶emy w dowolnej chwili zresetowa膰 nasz膮 pozycj臋 i powr贸ci膰 fajterami na 艣rodek areny, co oszcz臋dzi nam czasu na wchodzenie do command list w celu doprowadzenia ludzik贸w na 艣rodek planszy. Powr贸ci艂a tak偶e mo偶liwo艣膰 zapisywania walk rodem z Tekken 4, co z pewno艣ci膮 ucieszy wszystkich turniejowicz贸w nagrywaj膮cych emocjonuj膮ce starcia. Mniej natomiast ucieszy ustawienie w Versus jednego profilu oraz brak mo偶liwo艣ci zmiany konfiguracji przycisk贸w w menu - mo偶na to zrobi膰 dopiero w trakcie walki, co jest ju偶 kompletnym nieporozumieniem zw艂aszcza, gdy do konsoli zasi膮dzie wi臋cej ni偶 dw贸ch graczy.

D艂ugo oczekiwany tryb Online ruszy艂 z kopyta, b艂yskawicznie potykaj膮c si臋 o w艂asne podkowy. Od premiery nie min臋艂o jeszcze du偶o czasu, a ju偶 tekkenowi sympatycy dokonali podzia艂u na zwolennik贸w i przeciwnik贸w tej formy rozrywki. Po stoczeniu sporej ilo艣ci pojedynk贸w online uczciwie przyznaj臋, 偶e pod tym wzgl臋dem jest r贸偶nie i tak naprawd臋 sporo zale偶y od szcz臋艣cia, aby trafi膰 na "zielone" po艂膮czenie (najlepszy ping i mniejsze op贸藕nienia). Z drugiej strony, je艣li ju偶 znajdziemy ch臋tnych do gry, a i lag b臋dzie minimalny, to mo偶emy ca艂kiem sensownie pogra膰. Do offline wprawdzie jeszcze troch臋 brakuj臋, jednak ju偶 w grudniu ma si臋 pojawi膰 patch poprawiaj膮cy rozgrywk臋 online, co miejmy nadziej臋 rozwi膮偶e wszelkie w膮tpliwo艣ci odno艣nie tej funkcji.
(Aktualizacja: Patch do Tekken 6 ju偶 jest. Warto by艂o czeka膰?)

Najnowsza cz臋艣膰 przynios艂a ze sob膮 a偶 40 zawodnik贸w, z czego sze艣ciu po raz pierwszy startuj膮cych w Turnieju Kr贸la 呕elaznej Pi臋艣ci. Lars, Leo, Bob, Zafina, Alisa oraz Miguel. Ka偶da z nich charakteryzuje si臋 unikalnym stylem walki i prezencj膮. Mog臋 艣mia艂o potwierdzi膰, 偶e b艂yskawicznie wpasowali si臋 w system Tekkena, jednak opr贸cz Zafiny, operuj膮cej postawami niczym Voldo z Soul Calibur oraz Boba, b臋d膮cego zapewne uk艂onem w stron臋 ameryka艅skich graczy, nie wyr贸偶niaj膮 si臋 szczeg贸lnie na tle starej gwardii. Ci臋偶ko p贸ki co oceni膰 jak wygl膮da balans postaci. W Tekken DR mocno popracowano nad tym elementem w stosunku do TK5. Tutaj p贸ki co odnosz臋 wra偶enie, 偶e przy starciach turniejowych mo偶na - przy dobrym opanowaniu gry - wygra膰 ka偶d膮 postaci膮. Wci膮偶 jednak za wcze艣nie na ostateczny werdykt, gdy偶 na dobr膮 spraw臋 list臋 najsilniejszych postaci ostatecznie b臋dzie mo偶na zrobi膰 nie wcze艣niej, ni偶 za p贸艂 roku. Na t膮 chwil臋 nie mo偶na powiedzie膰 o jakiejkolwiek postaci, 偶e jest przegi臋ta, co miejmy nadziej臋 utrzyma si臋 ju偶 na sta艂e.


S艂odkie panienki, powabne ciuszki oraz rozbudowany tryb Kustomizacji skutecznie z艂agodz膮 wzrok po pierwszym zetkni臋ciu z opraw膮

Tekken 6 nie jest ju偶 tak innowacyjny jak poprzednicy. Wci膮偶 posiada sporo niedopatrze艅, oprawa wizualna nie doprowadza ju偶 do arytmii, muzyka - cho膰 trafnie dobrana do poszczeg贸lnych aren, to jednak r贸wnie偶 nie robi takiego wra偶enia jak dawniej, a ponadto tw贸rcy zrobili chyba najwi臋kszy dotychczas uk艂on w stron臋 niedzielnych graczy (co nie musi by膰 wad膮, bior膮c pod uwag臋 wi臋kszo艣膰 graj膮cych, dla kt贸rych Tekken jest tylko przerywnikiem od innych gatunk贸w gier). Nie zmienia to jednak faktu, 偶e to kolejny nowy Tekken - gra, kt贸ra b臋dzie katowana do premiery nast臋pnej cz臋艣ci, dostarczaj膮c zabawy czy to casualom, czy hardcorowcom. Tytu艂, kt贸ry z ka偶d膮 ods艂on膮 wynagradza czas z ni膮 sp臋dzony, a przy tym zawsze oferuj膮cy co艣 nowego (niesko艅czone mo偶liwo艣ci klecenia combos贸w, nowi przeciwnicy itp.). Do idea艂u daleko, jednak na sw贸j spos贸b Tekken 6 jest gr膮 idealn膮. Nie pozbawion膮 oczywi艣cie wad, a jednak przyci膮gaj膮c膮 jak magnes w celu dog艂臋bnego poznania systemu, a nast臋pnie niszczeniu coraz wi臋kszej ilo艣ci 偶ywych rywali. Do premiery kolejnej ods艂ony minie troch臋 czasu, jednak Namco b臋dzie musia艂o si臋 solidnie zastanowi膰 w jakim kierunku pod膮偶a膰 dalej z seri膮, gdy偶 konkurencja nie 艣pi, za艣 historia niejednokrotnie pokaza艂a, 偶e nawet najwybitniejsze serie potrafi艂y odej艣膰 w zapomnienie. Ten stan oczywi艣cie nie dosi臋gnie nowego Tekkena i miejmy nadziej臋, 偶e kolejne w dalszym ci膮gu b臋d膮 podnosi艂y poprzeczk臋, czego sobie i Wam 偶ycz臋.
Werdykt
Ocena grafiki: 8.5 | Ocena muzyki: 8.0 | Ocena grywalno艣ci: 9.2 | Ocena og贸lna: 8.8 na 10

Porozmawiaj o Tekkenie 6 na naszym forum | Zobacz galeri臋 screen贸w w wysokiej jako艣ci

Recenzja opublikowana dzi臋ki uprzejmo艣ci serwisu Gamerstation.pl



Udost阷nij: Udost阷nij na Facebook  Udost阷nij na Sledziku  Udost阷nij na Wykop  Udost阷nij na Gadu Gadu Live  Udost阷nij na Blip  Udost阷nij na Twitter  Udost阷nij na Flaker  Udost阷nij na Grono  Udost阷nij na MySpace  Udost阷nij na Delicious  Udost阷nij na Digg  Udost阷nij na Google  Udost阷nij na YahooMyWeb



PANEL U痀TKOWNIKA
user
 
POLECAMY W SERWISIE
NAJNOWSZE PLIKI
HONMARU.PL
ANKIETA
Kt髍a seri bijatyk cenisz najbardziej?

Tekken
Dead or Alive
Soul Calibur
Virtua Fighter
Street Fighter
KAILLERA CENTER
WIDEO TYGODNIA
Tekken 3 - Just Old Monsters
(download)

Wideo Tygodnia
BUTTONY
Nakarm g硂dne dziecko - wejd na stron www.Pajacyk.pl PSEmu.pl - PlayStation Emulation
Geek World  daj si po縭e pasji i rozrywce! Weird Stuff
Mortal Kombat PL XboxArcade.pl
Pixele gry pilkarskie
Backdash Mortal Kombat Dragon's Lair